Wat is een sitemap en waarom (on)belangrijk?

Wat is een sitemap?

De sitemap is een routebeschrijving voor zoekmachines naar je website. Vergelijk het met een inhoudsopgave van een boek. Meer pagina’s in een boek betekent meer aandacht voor je sitemap. De sitemap is een reflectie van de website structuur. Het identificeert de pagina’s en bepaald mede de relatie / verhouding (hiërarchie) tussen pagina’s onderling.

Moet ik een sitemap indienen bij zoekmachines?

Het korte antwoord is nee – het indienen van een sitemap in zoekmachines is niet noodzakelijk. De belangrijkste zoekmachines (vooral Google) crawlen en indexeren pagina’s door het volgen van links. Met deze logica, kan een link van een geïndexeerde pagina een andere pagina doen ontdekken voor zoekmachine. Als deze pagina weer linkt naar andere pagina’s op je site, zullen ook deze pagina’s gevonden kunnen worden.

Linkoptimalisatie

Om deze reden zijn interne (en externe) links enorm belangrijk. We kunnen gerust stellen dat link optimalisatie een van de belangrijkste factoren is om groei te behalen. In theorie, zou een Marketeer of sitebeheerder niet naar externe links moeten zoeken. Als de inhoud interessant of belangrijk is voor een bezoeker, is de kans aanwezig dat bezoekers dit online delen. Dit vergroot de zichtbaarheid in zoekmachines en vormt de basis van het Google Algoritme. In de praktijk ligt dit anders.

Websitearchitectuur

In breder context heeft interne link optimalisatie betrekking op de gehele site architectuur. Het gaat hierbij om link-, menu- en url-structuur en de manier waarop deze elementen met elkaar in verhouding staan. Dit wordt complex naarmate een website groter wordt qua (verborgen) pagina’s. Zelfs kleine lokale bedrijven met ‘kleine’ sites kunnen hierdoor grote problemen door ondervinden. Het is geen uitzondering wanneer een klein lokaal bedrijf letterlijk honderden pagina’s in de index van Google heeft rondzweven, zonder er weet van te hebben.

Een sitemap mag niet meer dan 50.000 URL bevatten.

Zorg dat een sitemap niet groter is dan 50 MB.

Verdeel een sitemap gebaseerd op type pagina, zoals: blogs, producten en categorieën.

Bij het gebruik van meerdere sitemaps gebruik één sitemap index bestand.

Zorg dat de sitemap alleen relevant URL bevat.

Plaats de sitemap direct achter de root.

Sitemap toch indienen bij Google?

Het indienen van een sitemap in Google Search Console kan geen kwaad. Het kost een paar minuten werk, ervan uitgaand dat je alleen een enkele sitemap hebt en indient bij de grote zoekmachines. Als je het wilt indienen is een keer genoeg. Vaker helpt niet om je site sneller, beter of frequenter gecrawld te laten worden.

Is een sitemap overbodig?

Nee, dit maakt een sitemap niet overbodig. In bijna alle gevallen zullen we aanraden een geldige sitemap te maken en plaatsen achter de root. Een sitemap is tenslotte de route beschrijving naar je site. Het identificeert de pagina’s en verhouding (hiërarchie). Als je denkt dat een sitemap je rankings kan verbeteren, heb je vermoedelijk een veel groter probleem. Bij grote sites kan het een verschil maken, maar als je niet rankt is de sitemap waarschijnlijk het minst waar je je zorgen over moet maken. Dan zijn er veel grotere dingen aan de hand, zoals: interne of externe links. Uiteraard zijn technische complicaties ook niet uit te sluiten.  Heb je verdere vragen over sitemaps of wil je weten hoe een verbeterde website structuur jou kan helpen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.