Google BERT update: wat is het precies?

BERT

Oktober 2019 maakt Google haar nieuwste update bekend: BERT. Naar eigen zeggen van Google is BERT de belangrijkste core algoritme update van de afgelopen 5 jaar. De update BERT heeft impact op 10% van de zoekopdrachten in Google. Dit kan dus invloed hebben op de prestaties van jouw website in Google. Wat is BERT eigenlijk en welke invloed heeft het op de organische zoekresultaten?

Wat is BERT precies?

BERT is een acroniem voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Kort gezegd zorgt BERT ervoor dat Google woorden in een zin beter kan begrijpen. Het gaat om de context van taal en vooral complexere (long-tail) zoekopdrachten (zoekvragen en gesproken zoekopdrachten) die Google beter kan interpreteren. Dit met relevantere zoekresultaten als gevolg. Een kleine aanpassing in een zoekopdracht kan daardoor een ander resultaat opleveren. Op Searchenginejournal.com staat een illustratief voorbeeld.
De Engelstalige zoekopdracht ‘how to catch a cow fishing’ wordt gebruikt in Google. Een ‘cow’ in Engelse context van de zin is een zoutwater vis, niet een koe. Voor de update zorgt de zoekopdracht voor zoekresultaten met koeien. Nu zien Engelse inderdaad een vis. Interpretatie van context en taal, daar draait het om met BERT.

Hoe ga ik om met BERT?

De essentie van BERT (en meerdere updates die gaan volgen) is dat je relevant wilt zijn voor bezoekers. Wij denken niet jij je continue zorgen moet maken om deze updates. Dagelijks zijn er updates. Het gaat vooral om de grote ‘core’ updates, zoals BERT, die grote impact kunnen hebben. Mensen zijn meer mobiel, hechten waarde aan privacy en betrouwbaarheid. Wat doet Google? Google stelt eisen aan beveiligde websites, mobielvriendelijkheid en weert zoveel mogelijk onbetrouwbare bronnen.

Hou je niet bezig met prehistorische trucjes om algoritmes te omzeilen.

Denk om branding, relevantie en gebruiksvriendelijkheid.

Beperkt je niet tot Google of een ander kanaal.

Veranderingen in zoek algoritmes zijn niet altijd voorspelbaar en natuurlijk is er een mate van censuur en selectie op Google. Google wilt geld verdienen en wilt relevantie voor haar bezoekers. Mede daarom is het belangrijk dat je niet bezig bent zogenaamde 'trucjes' en bovenal: beperk je niet tot Google of een ander marketingkanaal. Heb je een negatieve impact ondervonden op je website performance door BERT? Laat het ons weten. Wij adviseren je graag verder.